Firmy turystyczne mogą rozliczać ujemną marżę
Gdy podatnik ponosi stratę na usługach turystyki, może pomniejszyć o nią podstawę opodatkowania liczoną metodą marży. To zgodne z zasadą neutralności
Tak orzekł WSA w Warszawie w wyroku z 9 lipca 2008 r. (VIII SA/Wa 119/08).
Określając podstawę opodatkowania dla celów VAT, spółka uwzględniła stratę z tytułu organizacji imprezy turystycznej, co skutkowało zmniejszeniem kwoty podatku należnego. Urząd skarbowy zakwestionował to rozliczenie, wskazując, że art. 119 ustawy o VAT nie przewiduje możliwości uwzględnienia tzw. marży ujemnej przy obliczaniu zobowiązania podatkowego. Spółka odwołała się do izby skarbowej, która stwierdziła, że nie ma możliwości uwzględnienia w rozliczeniach VAT straty z tytułu świadczenia usług turystyki. Zdaniem organu jeżeli w wyniku obliczeń zostanie określona ujemna kwota marży z tytułu świadczenia tych usług, to należy uznać, że marża nie wystąpiła. Podatnik nie może domagać się zwrotu VAT od poniesionej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta