Ubezpieczenie dla pracującego za granicą
Rok temu syn zawarł umowę z amerykańską firmą. Nazwana jest „kontraktem menedżerskim”, ale przypomina bardziej umowę o pracę, bo syn nie zarządza w imieniu tej firmy w Polsce. Umowa zobowiązuje go do płacenia wszelkich opłat z otrzymywanego wynagrodzenia. Problem dotyczy składek. Co powinien płacić: czy wszystkie składki społeczne i zdrowotną? Czy zobowiązania z tytułu ubezpieczeń należy regulować według prawa tego państwa, w którym znajduje się siedziba firmy – USA, czy filii, gdzie podpisana była umowa, czyli Wielkiej Brytanii, a może polskiego? – pyta czytelnik.
Jeśli ktoś podejmuje pracę w podmiocie zagranicznym bez pośrednictwa polskiego pracodawcy, podlega ustawodawstwu ubezpieczeniowemu kraju, w którym pracuje. Dotyczy to wyłącznie tego, kto przemieszcza się w granicach UE, Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii.
W razie wykonywania pracy poza tymi państwami zatrudniony powinien się zgłosić do instytucji ubezpieczeniowej kraju, w którym pracuje, w celu ustalenia obowiązku ubezpieczeń. Jednak w razie zawarcia umowy z firmą z USA, bez względu na miejsce wykonywania pracy,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta