Mikro jest piękne, czyli milcząca większość
Informacja gospodarcza jest nie tylko niezbędnym czynnikiem wspomagającym rozwój przedsiębiorstw, ale także narzędziem prowadzenia polityki gospodarczej. Tymczasem o mikrofirmach nie wiemy prawie nic
Niedostatek informacji poważnie ogranicza możliwości rozwojowe kraju. Istotną wiadomością dla polityki gospodarczej oraz dla wprowadzanych i nowelizowanych regulacji jest struktura przedsiębiorców. Z takiego punktu widzenia kuriozalna jest sytuacja mikroprzedsiębiorstw, czyli najmniejszych firm, w których pracuje najwyżej dziewięć osób.
Mało kto zdaje sobie sprawę z faktu, że przedsiębiorstwa te wytwarzają około połowy dochodu narodowego w tzw. sektorze przedsiębiorstw i pracuje w nich oficjalnie około 3,7 mln osób. Tymczasem zakres informacji gospodarczych na temat przedsiębiorstw mikro i małych, jakimi dysponują opinia publiczna i władze gospodarcze, jest więcej niż skromny. Asymetria informacyjna w stosunku do średnich i dużych przedsiębiorstw jest ogromna.
Ilu jest mikroprzedsiębiorców?
Zdumiewające, że trudno jest ustalić rzeczywistą liczbę przedsiębiorców prowadzących małe i mikroprzedsiębiorstwa, a jeszcze trudniej przypisać im wiele ważnych wielkości gospodarczych, szczególnie w przekrojach terytorialnych. Oszacowanie liczby mikroprzedsiębiorstw w skali kraju na podstawie zasobów rejestru statystycznego przedsiębiorstw REGON prowadzonego przez GUS mija się z celem. Głównym przeznaczeniem tego rejestru jest używanie go do badań statystycznych, choćby do tworzenia losowych prób przedsiębiorstw. Ponad połowa figurujących w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta