Minister sprawiedliwości i prokurator generalny: razem czy osobno
Czy rozdzielenie urzędów ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego jest konstytucyjne – zastanawia się profesor prawa Uniwersytetu Warszawskiego
O urzędzie ministra sprawiedliwości konstytucja wspomina w kontekście składu Krajowej Rady Sądownictwa. Minister jest jej członkiem z mocy prawa. Konstytucyjnoprawna pozycja ministra sprawiedliwości jest ponadto taka sama jak innych członków Rady Ministrów (RM). Prokurator generalny pojawia się zaś w konstytucji wśród wielu organów państwa jako uprawniony do składania wniosków do Trybunału Konstytucyjnego. Poza tym konstytucja nie określa innych jego zadań bądź obowiązków.
Co jednak najważniejsze, akt ten w żaden sposób nie przesądza, czy urzędy ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego mają być ze sobą połączone w rękach jednego funkcjonariusza czy też rozdzielone. Personalne ich powiązanie następuje dopiero na poziomie rozstrzygnięć ustawowych. Z tego punktu widzenia założyć zatem można, że rozstrzygnięcia te mogą być ustawowo rozmaite; zarówno takie, które znane są nam dzisiaj, jak i takie, w których urząd ministra sprawiedliwości jest oddzielony od urzędu prokuratora generalnego.
Za i przeciw
Przeciwko rozdzieleniu podnosi się niekiedy, iż jego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta