Rynek aut w 2010 r. uzależniony od firm
Polacy kupią prawdopodobnie 290 – 300 tysięcy nowych aut, niewiele więcej niż rok temu. Firmy leasingowe liczą na 15-procentowy wzrost liczby transakcji. W styczniu dilerzy wprowadzą większe obniżki wyprzedażowe
Szacunki firm monitorujących rynek motoryzacyjny zakładają, że sprzedaż nowych samochodów w 2009 r. będzie bliska tej z roku 2008 i zamknie się na poziomie 315 – 320 tys. sztuk. Ale choć gospodarka notuje coraz lepsze wyniki, w przyszłym roku eksperci nie spodziewają się zwyżek. – Nie jestem optymistą, bo bieżący rok w rzeczywistości jest słabszy z powodu spadku rejestracji o 15 – 17 proc. – twierdzi prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.
Jeśli bowiem od sprzedaży w salonach odejmiemy auta wywiezione za granicę w związku z premiami za złomowanie, okaże się, że faktyczny wynik sprzedaży polskim klientom będzie niższy o 40 – 50 tys. aut. – Nie sądzę, by w 2010 roku dało się całkowicie zapełnić tę lukę – dodaje Faryś. Według szefa Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciecha Drzewieckiego poprawa w koniunkturze skłoni do większych zakupów firmy. – Liczyłbym na 290, może 300 tys. samochodów sprzedanych polskim klientom w 2010 r. – mówi Drzewiecki.
Lepiej w leasingu
Ożywienia spodziewa się branża leasingowa. Zwłaszcza duże firmy, które dysponują flotami pojazdów, powinny kupować...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta