Dla producentów aut to był słaby rok
W 2009 roku produkcja samochodów w polskich fabrykach spadła o ponad 9 proc. Fiat i Volkswagen skorzystały na premiach do złomowania aut w Niemczech. Sprzedaż Opla i FSO spadła o kilkadziesiąt proc.
Mogło być gorzej. Jak wylicza Instytut badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w 2009 roku produkcja samochodów w Polsce wyniosła 899,7 tys. sztuk i skurczyła się w porównaniu z rokiem 2008 o 9,21 proc. To nie tak źle, zważywszy na kryzys w branży oraz fakt, że poprzedni rok był dla polskich fabryk aut rekordowy. Ale wyniki poszczególnych producentów są krańcowo różne.
Powody do zadowolenia ma Fiat Auto Poland. W ubiegłym roku pobił rekord – zakład opuściło 605,8 tys. samochodów, o prawie jedną czwartą więcej niż w roku 2008. Wyniki ciągnął model Panda, którego produkcja sięgnęła 300 tys. sztuk. Tyski zakład skorzystał na kryzysie. Premie złomowe wywindowały w Europie popyt na małe i oszczędne samochody. By sprostać zamówieniom, w Tychach zdecydowano się nawet na zwiększenie zatrudnienia. Dziś auta opuszczają linię produkcyjną w 33-sekundowych odstępach.
Nieźle przetrwał kryzysowy rok poznański Volkswagen. Tak jak Fiat zyskał na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta