Pracownik jest dobry, gdy jest lojalny
Takie miano otrzyma podwładny, który nie ujawnia innym przedsiębiorstwom informacji, jakie ma na temat używanej technologii, klientów czy sposobów marketingowych. A jeśli to zrobi, straci etat
Bez wątpienia pracownik jest winien swemu pracodawcy lojalność. Kodeks pracy nie definiuje jednak tego pojęcia. Zazwyczaj jest kojarzone z zakazem podejmowania przez podwładnego działalności konkurencyjnej wobec swego pra- codawcy. Ale nie ogranicza się do tego.
Zakaz konkurencji
Lojalność pracownika wyraża się przede wszystkim w zakazie podejmowania działalności konkurencyjnej. Zgodnie z art. 1011 § 1 k.p. strony stosunku pracy mogą zawrzeć odrębną umowę, w której pracownik zobowiąże się do niepodejmowania działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani świadczenia pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność. Nie oznacza to jednak, że zakaz obowiązuje dopiero wówczas, gdy podwładny podpisze umowę antykonkurencyjną. Nic bardziej mylnego.
Obowiązek powstrzymywania się przez pracownika od działalności konkurencyjnej wynika już z samej powinności dbania o dobro pracodawcy (art. 100 § 2 pkt 4 k.p.). Zatem dotyczy zaniechania wszystkiego, co mogłoby szkodzić interesom szefa. Obowiązek taki istnieje niezależnie od tego, czy strony podpisały umowę o zakazie konkurencji, czy nie.
Zdaniem Sądu Najwyższego podjęcie działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy uzasadnia wypowiedzenie umowy o pracę na czas nieokreślony zarówno wtedy, gdy pracownik prowadził ją wbrew umowie o zakazie konkurencji (art....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta