Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nawet po latach szef odpowie za błędy w świadectwie pracy

04 sierpnia 2010 | Dobra firma | Łukasz Prasołek Agata Lankamer-Prasołek

Były pracownik może zażądać odszkodowania przez dekadę po odejściu z firmy. Będzie miał takie prawo, jeśli wskutek źle wystawionego dokumentu potwierdzającego jego zatrudnienie otrzymywał zaniżoną emeryturę

Świadectwo pracy jest dokumentem, który pracownik wykorzystuje w kolejnych firmach w celu udokumentowania swojego stażu pracy i wykazania niezbędnego doświadczenia. Jest ono także podstawą do przyznania pracownikowi świadczeń, takich jak zasiłek dla bezrobotnych, renta czy emerytura.

Dlatego też zawarte w nim przez pracodawcę postanowienia są ważne, a błędy w nim mogą wpływać na przyszłą sytuację pracownika, co w niektórych przypadkach może skończyć się procesem o odszkodowanie (por. wyrok SN z 25 maja 2010 r., I PK 190/09). Kiedy?

Możliwe dwie drogi

Pracownik ma prawo wystąpić o odszkodowanie, które pokryje szkodę, jaką poniósł wskutek niewydania w terminie lub wydania błędnego świadectwa pracy (art. 99 kodeksu pracy).

Zwykle chodzi o zarobek, którego nie uzyskał, bo wskutek braku świadectwa lub jego nieprawdziwej treści nie został zatrudniony. Może żądać w takiej sytuacji odszkodowania do wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8691

Spis treści
Zamów abonament