Przeterminowane długi oznaczają straty dla przedsiębiorców
Firma, której klienci odmawiają zapłaty za wykonane usługi lub dostarczone towary, nie może poprzestać na telefonicznych upomnieniach. Te bowiem nie przerywają biegu przedawnienia
Konieczność zarządzania procesem windykacji w przedsiębiorstwie bywa bagatelizowana z uwagi na to, że nie stanowi podstawowej działalności firmy.
Często obowiązek monitorowania płatności wykonywany jest przez właściciela, zarząd, kadrę odpowiedzialną za sprzedaż lub prowadzenie administracji księgowej.
Działania te zwykle ograniczają się do rutynowych czynności polegających na próbie telefonicznego lub e-mailowego nawiązania kontaktu z dłużnikiem, ewentualnie wysłaniu wezwania do zapłaty i zerwaniu współpracy.
Jeśli okazują się nieskuteczne, czekają na przekazanie spraw prawnikom w celu sformułowania pozwów, ale zdarza się, że miesiącami lub latami są zaniedbywane.
Zarząd odpowiada
Tymczasem na osobach prowadzących działalność gospodarczą we własnym imieniu oraz wchodzących w skład zarządów spółek ciąży obowiązek zachowania dbałości o proces zarządzania należnościami przysługującymi firmie.
W sytuacjach trudnych pozwala to na uchronienie się przed zarzutem działania na szkodę firmy oraz wierzycieli, zabezpiecza też członków zarządu przed uznaniem ich osobistej odpowiedzialności majątkowej za zobowiązania spółki, w sytuacji gdy zobowiązania te można było pokryć z przysługujących firmie, ale zaniedbanych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta