Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kolej ma wrócić do miasta

10 lutego 2011 | Życie Warszawy | mgc Piotr Szymaniak
Centrum miasta – Aleje Jerozolimskie.  Tu na razie jest ściernisko,  a co będzie?
autor zdjęcia: Rafał Guz
źródło: Fotorzepa
Centrum miasta – Aleje Jerozolimskie. Tu na razie jest ściernisko, a co będzie?

Hotele, biurowce, osiedla mieszkaniowe? Teraz każdy warszawiak może mieć wpływ na zagospodarowanie terenów kolejowych. Miasto wreszcie obejmie je swoimi planami

Prawie 1300 hektarów, z czego kilkaset w samym centrum stolicy – aż trudno uwierzyć, że 3 proc. powierzchni miasta należy do PKP. Jeśli wyłączyć z tej liczby tory, których wciąż nie można zabudować, dworce i całą infrastrukturę niezbędną do funkcjonowania kolei, to i tak zostaje kilkaset hektarów, które są kolejarzom zupełnie zbędne. Chętnie by się ich pozbyli lub przeznaczyli je pod inwestycje wspólnie z partnerami prywatnymi.

– Nowe prawo umożliwiające obejmowanie terenów kolejowych miejskimi planami to kolejarzom ułatwi – mówi architekt Grzegorz Buczek. – Z map znikną białe plamy w rzeczywistości porośnięte chaszczami albo zabudowane barakami. I wspólne plany zintegrują wreszcie kolej z miastem.

Bo do tej pory każdy warszawiak mógł się wprawdzie wypowiedzieć np. na temat zagospodarowania najbliższego otoczenia Pałacu Kultury. Ale już zagospodarowanie 5,5-hektarowego terenu w rejonie dworców Śródmieście i Centralnego było na łasce i niełasce kolejarzy oraz mniej lub bardziej zdecydowanych inwestorów. – A oni raz chcieli w miejscu Centralnego budować drapacz...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8849

Spis treści

Ekonomia

500 milionów euro ekstra na inwestycje i dla firm
Astra negocjuje z TVP i wydłuża współpracę z TV Trwam
Auta na prąd ruszają w Polskę
Axel Weber odejdzie z Bundesbanku?
BRE zwiększa zyski, ale dywidendy nie będzie
Batalia o kopalnie z Jastrzębia
Bez przetargów na nowe tory?
Cały świat przed telewizorem
Ciężkie czasy przed globalną gospodarką
Cytat dnia - Katarzyna Zajdel-Kurowska
Czego oczy nie widzą
Emerytury i renty wzrosną więcej, niż chciał rząd
Firmy rezygnują z budowy odcinka A4
Gdańska Energa zwiększa zysk o połowę
Globalne analizy z Warszawy
Hausner mówi „nie” reformie OFE
Igrzyska prosto z domowej kanapy
Inwestycje w ziemię już nie dają dużych zysków
Irlandia: dodatkowe 15 mld euro z Unii
KNF wie, kto zarobił na akcjach Petrolinvestu
Kalendarium gospodarcze
Kolejarz Putina
Kolejny dzień zastoju
Koniec wojny o sieci nowej generacji
Konsolidacja globalnych giełd nabiera rozpędu
Krótka lista nierzetelnych firm
Lepsze prognozy, cenny werdykt w USA
Liczba dnia - 4 - 5 procent zdrożeje żywność
Moda na bloki gazowe w Tauronie
Niepewna dotacja dla Fiata
Opel podkręca produkcję w Gliwicach
Polska wódka słabo przebija się za granicą
Ponad milion osób dorabia
Przygotowania do pierwszego w historii euroszczytu
Reguły gry określą członkowie klubu euro
Słaby finisz złotego
Tiger ma skorzystać na rosnącej sprzedaży coli
W skrócie
Wiedźmin 2 nakręca kurs
Wieloletni budżet bez Lewandowskiego
Wina gronowe będą zdobywać polski rynek
Wiosenny wysyp polskich gier
Więcej konfliktów o dostawy do firm
Światowi menedżerowie w rosyjskich kolejach
Zamów abonament