źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Prezydent Władysław Raczkiewicz wśród kandydatów na marynarzy polskiej floty handlowej, prawdopodobnie rok 1941
źródło: EAST NEWS
Transatlantyk M/s „Piłsudski” wpływa do portu w Gdyni, lata 30.
źródło: east news, archiwum „mówią wieki”, wikipedia
Plakat „Gdynia – nowy port nad Bałtykiem”, rys. Stefan Norblin, 1925 r.
źródło: east news, archiwum „mówią wieki”, wikipedia
Budowany kadłub S/s „Olza” na pochylni w Stoczni Gdyńskiej
źródło: east news, archiwum „mówią wieki”, wikipedia
Mamert Stankiewicz, legenda polskiej marynarki, jako kapitan transatlantyka M/s „Piłsudski”
źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Uroczystość poświęcenia M/s „Chrobry”, lipiec 1939 r.
źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, archiwum „Mówią wieki”
Masowiec S/s „Robur III”, który w czasie wojny pływał pod nazwą „Kmicic”
źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, archiwum „Mówią wieki”
Marynarze z transportowca Polskiej Marynarki Wojennej ORP „Wilia” i żołnierze francuskich wojsk kolonialnych w Casablance w 1940 r.
źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, archiwum „Mówią wieki”
Stanisław Lehr, kapitan S/s „Lwów”
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Zaladunek żołnierzy Samodzielnej Brygady Strzelców Podhalańskich na francuski statek przed wyruszeniem do Norwegii, kwiecień 1940 r
źródło: archiwum „mówią wieki”, wikipedia, narodowe archiwum cyfrowe
Statek pasażersko-towarowy S/s „Warszawa” pływający podczas wojny na Morzu Śródziemnym
źródło: archiwum „mówią wieki”, wikipedia, narodowe archiwum cyfrowe
Drobnicowiec S/s „Śląsk”, który w 1940 r. uciekł przed internowaniem z portu Kaolack we francuskim Senegalu
źródło: archiwum „mówią wieki”, wikipedia, narodowe archiwum cyfrowe
Drobnicowiec ms „Stalowa Wola”, który w lipcu 1940 r. uciekł z Dakaru
źródło: archiwum „mówią wieki”, wikipedia, narodowe archiwum cyfrowe
Ochotnicy do armii polskiej we Francji przewożeni z Grecji przez S/s „Warszawa”, 1940 r.
źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Księżna Kentu wizytuje ORP „Gdynia” (eks-„Kościuszko”), okręt-bazę Polskiej Marynarki Wojennej, 1940 r.
źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Polscy żołnierze na pokładzie alianckiego statku
źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Brytyjski konwój na Morzu Śródziemnym
źródło: narodowe archiwum cyfrowe, archiwum „mówią wieki”, wikipedia
Drobnicowiec S/s „Narwik” (brytyjskiego typu Empire) zakupiony w 1942 r. przez rząd RP dla spółki okrętowej GAL
źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Polscy marynarze i przewożeni żołnierze brytyjscy na M/s „Sobieski”, 1940 r.
źródło: narodowe archiwum cyfrowe, archiwum „mówią wieki”, wikipedia
Ratowanie rozbitków z zatopionego statku
źródło: narodowe archiwum cyfrowe, archiwum „mówią wieki”, wikipedia
Jerzy Mieszkowski, kapitan S/s „Paderewski” storpedowanego na Atlantyku w 1942 r.
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Niemiecki wodnosamolot He-115 bombarduje aliancki statek na Morzu Północnym
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Ciężko uszkodzony torpedą S/s „Warszawa” na holu brytyjskiej korwety, 26 grudnia 1942 r. Polski statek wkrótce ponownie został storpedowany i zatonął u brzegów Libii
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Frachtowiec S/s „Wigry”, który zatonął w wyniku sztormu u wybrzeży Islandii nocą z 15 na 16 stycznia 1942 r.
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia
Alianckie statki płoną na redzie Bari po niemieckim nalocie 2 grudnia 1943 r. – na dno poszedł wówczas także polski drobnicowiec „Lwów”
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Tonie storpedowany statek handlowy
źródło: archiwum „mówią wieki”, muzeum arkadego fiedlera
Transatlantyk S/s „Kościuszko” w listopadzie 1939 r. został przemianowany na ORP „Gdynia” i do 1941 r. służył jako baza Polskiej Marynarki Wojennej. Potem powrócił do dawnej nazwy i na szlaki morskie jako transportowiec
źródło: archiwum „mówią wieki”, muzeum arkadego fiedlera
Bronislaw Hurko, kapitan S/s „Tobruk” pływającego w konwojach do Murmańska
źródło: archiwum „mówią wieki”, muzeum arkadego fiedlera
Tadeusz Dybek (z prawej), kapitan S/s „Kromań”. W środku jego żona Irena
źródło: archiwum „mówią wieki”, muzeum arkadego fiedlera
S/s „Kromań”, mały tramp zwodowany w 1912 r., który pływał pod polską banderą w barwach Bałtyckiej Spółki Okrętowej
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
M/s „Chrobry”, fot. z 1939 r.
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Działo kal. 152 mm zamontowane na rufie M/s „Chrobry”
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Chrobry” płonie w norweskim Vestfjordzie, 14 – 15 maja 1940 r., zdjęcie wykonane z szalupy ratunkowej
źródło: Wikipedia, ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”
Marynarze uratowani z „Chrobrego” na pokładzie brytyjskiego statku „Ulster Monarch”
źródło: Fotorzepa
Zygmunt Deyczakowski, kapitan M/s „Batory”, z oficerami alianckimi
źródło: ARCHIWUM „MÓWIĄ WIEKI”, wikipedia, east news
M/s „Batory” przybija do nabrzeża w Nowym Jorku, 1936 r.
źródło: EAST NEWS
M/s „Batory” powraca do Gdyni po wojennej tułaczce, kwiecień 1946 r