Współpraca i jednoczesna konkurencja mogą się opłacać
Szanse związane z budową powiązań między firmami można wykorzystać, gdy mają wspólne wizje i cele
- Czy polscy przedsiębiorcy mają wiedzę na temat klastrów? Czy to pojęcie w ogóle jest im znane i czy są otwarci na współpracę w ramach takich powiązań?
Odpowiada Grzegorz Tchorek, adiunkt na Wydziale Zarządzania UW, współautor książki „Klastry w strategii rozwoju konkurencyjności na Mazowszu”:
Analizując naszą wiedzę i świadomość w tym obszarze na tle międzynarodowym, trzeba stwierdzić, że zrozumienie idei funkcjonowania gospodarki sieciowej i kooperacyjnej jest wciąż niewystarczające.
Klastry są instrumentem, który ma pozwolić realizować wspólne cele rozproszonych podmiotów, dając im korzyści i efekty synergii. Wymaga to jednak zwiększenia wzajemnego zaufania i choćby bardziej sprawnego społeczeństwa obywatelskiego. Tu ciągle odczuwalny jest deficyt.
Prowadzone na Wydziale
Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego badania na temat potencjalnych klastrów rolniczych na terenie województwa mazowieckiego wskazują, że właśnie takie ograniczenia socjokulturowe, negatywne doświadczenia z końcowej fazy ruchu spółdzielczego oraz niechęć do większej otwartości, a także trudność w zdefiniowaniu wspólnego celu mogą być równie ważne, jak ograniczenia finansowe.
Obecnie, m.in. dzięki promocji nowych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta