Polskie części jadą na Zachód
Ponad połowę wartości produkcji polskiej motoryzacji stanowią obecnie części i komponenty
Tylko w pierwszych pięciu miesiącach roku wartość eksportu tej części branży wynosiła prawie 3 mld euro. To 4,5 proc. więcej niż przed rokiem i prawie 600 mln euro ponad liczoną w tym samym okresie wartość eksportu samochodów z polskich fabryk Opla, Fiata i Volkswagena. Według przedstawionego w ubiegłym tygodniu raportu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDiPCM) w zeszłym roku wartość produkcji całego sektora przekroczyła 51 mld zł. – Mimo kryzysu był to kolejny rekordowy rok – twierdzi Alfred Franke, prezes SDiPCM.
Według Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych w Polsce działa przeszło 900 producentów części. Jedna trzecia to firmy z zagranicznym kapitałem. Jak wylicza SDiPCM, zatrudnienie w sektorze ma sięgać 225 tys. osób.
Napływają inwestycje
Choć w ostatnich latach walkę o fabryki aut przegraliśmy m.in. z Węgrami, Czechami i Słowacją, na brak inwestycji w produkcję części i komponentów nie możemy narzekać. W tym roku, podobnie jak w ubiegłym, polską gospodarkę zasila wiele nowych inwestycji motoryzacyjnych. Ruszyła już produkcja w nowym zakładzie Faurecji Gorzów, która wytwarza elementy wyposażenia kabin dla nowych modeli Volkswagena...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta