Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Co ma zrobić przedsiębiorca, gdy klient chce oddać zakupiony towar

08 stycznia 2013 | Prawo i praktyka | Michał Kołtuniak

Istnieją sytuacje, w których sprzedawca nie będzie miał właściwie wyboru i zostanie zmuszony do przyjęcia produktu oraz jednorazowego zwrotu pieniędzy. W innych przypadkach dużo zależy od jego woli i sposobu budowania relacji z konsumentami.

Mija szał świątecznych i noworocznych zakupów. A to wiąże się często z refleksją po stronie konsumentów, którzy orientują się, że kupili lub dostali coś, co tak naprawdę do niczego nie jest im potrzebne. I zaczynają się próby zwracania do sklepów nietrafionych zakupów.

W jaki sposób powinien zachować się sprzedawca i jakie obowiązki nakłada na niego prawo w zakresie przyjmowania zwrotów? Wszystko zależy od tego, w jaki sposób zorganizował on sprzedaż, jaką politykę marketingową prowadzi oraz od tego, czy sprzedany produkt jest pozbawiony wad. Przeanalizujmy wszystkie te przypadki po kolei.

Poza lokalem

Jeśli chodzi o odmowę przyjmowania zwrotu towarów, to najbardziej ograniczeni w takim prawie są przedsiębiorcy, którzy sprzedają swoje produkty poza lokalem firmy lub na odległość. Pierwszy przypadek może wiązać się z organizacją specjalnych pokazów lub degustacji prowadzonych w różnych miejscach (wynajętych salach, w domu klienta, u niego w pracy), w trakcie których dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży.

Drugi przypadek dotyczy w szczególności zakupów dokonywanych przez Internet, ale także np. przez telefon. W obu tych sytuacjach prawo nakłada szczególne obowiązki na przedsiębiorców. A mówiąc dokładniej chodzi o przepisy zawarte w ustawie o ochronie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9430

Wydanie: 9430

Spis treści
Zamów abonament