Podatnik nie musi przedstawiać zaświadczeń, o których wie fiskus
PROCEDURY | Urząd może zbierać dokumenty tylko w sposób legalny. W przeciwnym razie nie będą one traktowane jako dowód i wykorzystane w toczącym się postępowaniu.
- W trakcie trwającego postępowania zostałem wezwany przez urzędników skarbowych do przedstawienia deklaracji podatkowych (dotyczących czynności cywilnoprawnych), które nota bene były składane w tym samym urzędzie. Mam potwierdzenie ich złożenia, więc mógłbym je przedstawić, ale nie widzę powodów, aby tracić czas i kolejny raz składać to samo, tym bardziej, że urząd powinien je mieć. Czy urzędnik skarbowy ma prawo żądać ode mnie czegoś, co już znajduje się w dokumentacji w urzędzie (tylko w innym miejscu)? – pyta czytelnik.
Zgodnie z art. 187 § 1 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.) organ podatkowy jest obowiązany zebrać i w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy, aby prawidłowo ustalić stan faktyczny i dokonać właściwej jego oceny.
Aktywność ustawowa
Z art. 191 o.p. wynika, że organ podatkowy ocenia na podstawie całego zebranego materiału dowodowego, czy dana okoliczność została udowodniona. Ocena ta będzie dokonana właściwie dopiero wówczas, gdy w postępowaniu podatkowym zostaną zgromadzone wszystkie dowody niezbędne do ustalenia prawdy obiektywnej. Nie można przy tym pominąć, że art. 122 o.p. obliguje organy podatkowe do tego, żeby w toku postępowania podejmowały wszelkie niezbędne działania w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta