Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Polskę oplecie sieć informacji o ruchu

08 kwietnia 2013 | Ekonomia | Agnieszka Stefańska
Eksperci zajmujący się infrastrukturą debatowali w redakcji „Rzeczpospolitej” o rozwoju ITS, czyli Inteligentnych Systemów Transportowych. Nad uruchomieniem krajowego systemu ITS pracuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Eksperci zajmujący się infrastrukturą debatowali w redakcji „Rzeczpospolitej” o rozwoju ITS, czyli Inteligentnych Systemów Transportowych. Nad uruchomieniem krajowego systemu ITS pracuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Pytanie o to, czy ITS  jest nam potrzebny,  jest porównywalne  z pytaniem, czy jest potrzeba, byśmy  zajmowali się transportem  w ogóle Maciej Jankowski  wiceminister  transportu
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Pytanie o to, czy ITS jest nam potrzebny, jest porównywalne z pytaniem, czy jest potrzeba, byśmy zajmowali się transportem w ogóle Maciej Jankowski wiceminister transportu
ITS jest nam potrzebny  do zarządzania majątkiem,  czyli drogami. Musimy równolegle inwestować  w twardą infrastrukturę  i w inteligentne systemy transportowe. Andrzej Maciejewski  zastępca generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad
źródło: PAP
ITS jest nam potrzebny do zarządzania majątkiem, czyli drogami. Musimy równolegle inwestować w twardą infrastrukturę i w inteligentne systemy transportowe. Andrzej Maciejewski zastępca generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad
Wprowadzenie opłat  za wjazd do centrum ogranicza ruch samochodów prywatnych, co pozwala  na bardziej efektywne zarządzanie transportem publicznym. Ewa wolniewicz-Warska  Rada Polskiej Izby Informatyki  i Telekomunikacji
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Wprowadzenie opłat za wjazd do centrum ogranicza ruch samochodów prywatnych, co pozwala na bardziej efektywne zarządzanie transportem publicznym. Ewa wolniewicz-Warska Rada Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji
To, czy wjazd do centrum jest płatny, powinno być sprawą samorządów. To nieporozumienie, że ktoś nam narzuca sposób, w jaki mamy gospodarować swoim majątkiem  Jacek Karnowski  prezydent  Sopotu
autor zdjęcia: Piotr Wittman
źródło: Fotorzepa
To, czy wjazd do centrum jest płatny, powinno być sprawą samorządów. To nieporozumienie, że ktoś nam narzuca sposób, w jaki mamy gospodarować swoim majątkiem Jacek Karnowski prezydent Sopotu
Albo inwestujemy w kolejne drogi, mosty czy tunele,  i  wprowadzamy do miasta kolejne pojazdy, albo  w rozwiązania alternatywne, jakim są inteligentne systemy transportowe  Marek Cywiński  dyrektor  generalny Kapsch
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Albo inwestujemy w kolejne drogi, mosty czy tunele, i wprowadzamy do miasta kolejne pojazdy, albo w rozwiązania alternatywne, jakim są inteligentne systemy transportowe Marek Cywiński dyrektor generalny Kapsch
Ulga po wybudowaniu ITS ma charakter przejściowy. Przez jakiś czas drogi miejskie mają większą przepustowość. Wraz  z podażą pojawia się popyt  i  samochodów przybywa    Piotr Krukowski  ITS  Polska
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Ulga po wybudowaniu ITS ma charakter przejściowy. Przez jakiś czas drogi miejskie mają większą przepustowość. Wraz z podażą pojawia się popyt i samochodów przybywa Piotr Krukowski ITS Polska
Ustawa daje możliwość pobierania opłaty za korzystanie z mostów,  wiaduktów i tuneli  dłuższych niż 400 m, co można wykorzystać w ramach pilotażu Eryk Kłossowski  Collegium  Civitas
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Ustawa daje możliwość pobierania opłaty za korzystanie z mostów, wiaduktów i tuneli dłuższych niż 400 m, co można wykorzystać w ramach pilotażu Eryk Kłossowski Collegium Civitas

Inteligentne systemy transportowe to przyszłość zarządzania ruchem na drogach.

Nowy sposób korzystania z dróg jest równie naturalny i nieunikniony, jak nowy sposób robienia przelewów – stwierdzili zgodnie uczestnicy debaty „ITS – Fanaberia czy konieczność".

Maciej Jankowski, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, rozpoczynając dyskusję podkreślił, że inteligentne systemy transportowe, będące zespołem  różnorodnych technologii, pozwalają sprawnie zarządzać ruchem we wszelkich rodzajach transportu i infrastrukturą, zapewnić korzystającym z dróg lepszą informację, poprawić bezpieczeństwo i zmniejszyć spalanie paliwa i emisję dwutlenku węgla.

– Pytanie, czy ITS jest nam potrzebny, jest porównywalne z pytaniem, czy jest potrzeba,  byśmy się zajmowali transportem w ogóle – oba tematy są nieodłączne – mówi minister Jankowski.

Prywatnym uczestnikom dróg ITS kojarzy się z tablicami,  na których wyświetlane są komunikaty o korkach, objazdach czy innych utrudnieniach. Zarządcom dróg z danymi, uzyskiwanymi również w czasie rzeczywistym, które pozwalają na bieżąco reagować na sytuację na drogach w taki sposób, by zapewnić maksymalne bezpieczeństwo uczestników ruchu, wykorzystanie przepustowości istniejącej infrastruktury i ochronić trasy przed zniszczeniem, np. przez przeładowane samochody....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9506

Wydanie: 9506

Spis treści
Zamów abonament