Większa ochrona prawna beneficjenta
Obowiązek zwrotu całości lub części dotacji finansowej może stać się przeszkodą w realizacji ważnych inwestycji. Dlatego za kluczowe uznać należy określenie jasnych i przejrzystych zasad ustalania korekt finansowych i prawnych możliwości ich kwestionowania
Relacja między ustaleniem i wymierzeniem korekty finansowej a żądaniem zwrotu środków unijnych nie jest łatwa do określenia.
Próbę zdefiniowania wskazanych instytucji prawnych i określenia wzajemnych relacji między nimi podjął Naczelny Sąd Administracyjny w precedensowym wyroku z 18 stycznia 2013 r. ( II GSK 1777/12) dotyczącym projektu realizowanego przez Gminę Gołdap. NSA miał zdecydować, czy gmina Gołdap ma zwrócić część środków unijnych, której żąda Warmińsko-Mazurski Urząd Marszałkowski.
Stanowisko NSA może mieć doniosłe znaczenie prawne i wpłynąć na zmianę utrwalonej praktyki. Dlaczego? Obecnie ogromne kontrowersje budzi tryb w jakim beneficjenci, często małe gminy lub mali przedsiębiorcy, mają bronić się przed korektami i kwestionować zasadność ich nałożenia. Trybu tego nie precyzują bowiem żadne przepisy.
Jak wygląda praktyka
W praktyce wymierzenie korekty finansowej oraz żądanie zwrotu środków nie są traktowane jako dwa odrębne byty prawne. Wręcz przeciwnie. Kwestionowanie zasadności nałożenia korekty finansowej odbywa się dopiero na etapie zaskarżania decyzji w przedmiocie zwrotu środków, co powoduje, że beneficjent nie ma możliwości zanegowania korekty bezpośrednio po jej ustaleniu.
Analiza praktyki instytucji nakładających korekty finansowe...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta