Wyzwania dla polskiej kolei
Mamy sporo do nadrobienia w zakresie infrastruktury kolejowej i taboru przed liberalizacją w 2019 r.
Polska kolej jest jedną z najgorszych w Europie – wynika z raportu The Boston Consulting Group, który był punktem wyjścia do debaty na temat stanu polskiej kolej podczas śniadania „Rzeczpospolitej".
Europejska kolej pod lupą
– Chcieliśmy zmierzyć stan transportu kolejowego w Europie. Zidentyfikowaliśmy trzy kategorie, według których takich pomiarów można dokonać – mówi Laszlo Juhasz, partner w BCG. – Stan kolei w poszczególnych krajach ocenialiśmy biorąc pod uwagę intensywność korzystania z transportu kolejowego do transportu osób i towarów, jakość świadczonych usług – tu głównie punktualność i dostępność cenową oraz bezpieczeństwo mierzone liczbą wypadków – wyjaśnia Laszlo Juhasz.
Jak przyznaje raport nie jest doskonały. Jednym z ograniczeń jest to, że był oparty na danych dostarczanych przez poszczególne państwa obejmujących lata 2010–2011. A choćby w Polsce wiele się od tego czasu zmieniło.
W raporcie najwyżej oceniane były kraje, w których kolej była najbardziej dostępna, korzystało z niej stosunkowo dużo podróżnych i które posiadały sieć szybkiej kolei.
Spośród 24 krajów, w których BCG oceniało stan kolei, Polska znalazła się na 21. miejscu. Gorzej zostały ocenione jedynie koleje węgierskie, portugalskie i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta