Podatek od pożyczek przez Internet
Z działalnością gospodarczą mamy do czynienia, gdy pożyczkodawca podejmuje działania typowe dla banków lub innych podmiotów zajmujących się udzielaniem kredytów. Trudno mówić o takich czynnościach w przypadku social lending
Social lending (pożyczki społecznościowe) to stosunkowo świeży pomysł na pożyczanie pieniędzy pomiędzy osobami prywatnymi za pośrednictwem serwisu internetowego, gromadzącego osoby zainteresowane uzyskaniem pożyczki oraz inwestorów dysponujących mniejszym lub większym kapitałem. Serwis pełni w tym układzie rolę pośrednika, umożliwiając zawarcie umowy bezpośrednio pomiędzy zainteresowanymi osobami.
Pierwsze serwisy tego typu powstały w Polsce ok. pięć lat temu. Na rynku działa ich obecnie kilka. Liderem pozostaje kokos.pl należący do sopockiej spółki Blue Media. Idea social lending zakłada, że pożyczkodawcami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, a tego typu pożyczki stanowią alternatywę dla pożyczek udzielanych przez banki i instytucje parabankowe.
Rozbieżne wyroki i interpretacje
Jeśli chodzi o kwestie podatkowe, to tego typu działalność wzbudza wątpliwości. Organy podatkowe kilkukrotnie zajęły już stanowisko, że przychód z takiej działalności jest przychodem z działalności gospodarczej (a nie z kapitałów pieniężnych), jeżeli pożyczki nie są udzielane sporadycznie.
Także Naczelny Sąd Administracyjny miał już okazję zająć stanowisko. Niestety dwa wyroki NSA wydane do tej pory są ze sobą sprzeczne. W wyroku z 31 maja 2011 r. (II FSK 142/10) sąd uznał przychód z pożyczek społecznościowych za przychód z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta