Podział zamówienia publicznego nie zawsze dopuszczalny
Postępowanie | Zdarza się, że zamawiający, by uniknąć procedur przetargowych, dzieli zamówienie publiczne na części. Jest to praktyka niezgodna z prawem.
Agnieszka Gilowska, prawnik w Zespole Zamówień Publicznych w kancelarii Dentons
Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych (p.z.p.) podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością. Prawidłowe ustalenie wartości zamówienia ma ogromne znaczenie dla kwestii związanych z przeprowadzeniem postępowania. W szczególności chodzi o: obowiązek stosowania ustawy p.z.p., wybór reżimu przepisów, zgodnie z którymi zamawiający przeprowadzi postępowanie, wybór trybu postępowania, obowiązek powiadomienia prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (dalej prezes UZP) o wszczęciu postępowania – przy wyborze trybu zamówienia z wolnej ręki.
Kiedy razem, a kiedy osobno
Zamawiający niejednokrotnie borykają się z problemem możliwości dokonania podziału zamówienia na części. Należy pamiętać, że w świetle przepisów p.z.p. nie jest zakazany sam podział jednego zamówienia na części, lecz taki, którego skutkiem jest uniknięcie stosowania przepisów ustawy p.z.p. właściwych dla zamówienia o określonej wartości szacunkowej, bądź też taki, którego skutkiem jest całkowity brak stosowania ustawy p.z.p.
Zamawiający może z określonych względów (np....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta