Boom na crowdfunding w Polsce
Moda na pozyskiwanie od internautów pieniędzy na realizację różnych projektów podbija świat. Tzw. finansowanie społecznościowe dotarło także do naszego kraju. Na koncepcję zdobywania pieniędzy z sieci chce postawić nawet PARP.
Michał duszczyk
Crowdfunding, czyli tzw. finansowanie społecznościowe, bije rekordy popularności.
Gorączka opanowała zwłaszcza rynek amerykański, gdzie – już prawie 20 lat temu – narodziła się koncepcja zdobycia kapitału online na założenie biznesu lub jego rozwój.
Trend z Ameryki
Zaczęło się od szukania środków na zorganizowanie trasy koncertowej zespołu Marilion. Fani zespołu, dzięki kampanii informacyjnej przeprowadzonej w internecie, zebrali 60 tys. dol. Sukces tej akcji sprawił, że jak grzyby po deszczu zaczęły pojawiać się kolejne przedsięwzięcia finansowane przez zbiórki online.
Ale prawdziwa światowa sława crowdfundingu rozbłysła dopiero dwa lata temu, gdy Eric Migicovsky postanowił wyprodukować nowatorski zegarek, tzw. smartwatch. Szukając finansowania dla zegarka Pebble odwiedził kilkunastu inwestorów. Bezskutecznie.
Ostatecznie zwrócił się do internautów. Na portalu Kickstarter zebrał ponad 10 mln dol. To rekord wszech czasów społecznościowych zbiórek.
W sumie od kwietnie 2009 r., gdy wystartował kickstarter.com, portal ten zebrał ponad 1,3 mld dol....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta