Jakie są skutki przyznania premii pieniężnej
CIT | Przedsiębiorcy decydują się często na nagradzanie swoich kontrahentów za osiągnięcie określonego pułapu przychodów. Działania te wywołują jednak konsekwencje podatkowe. I to u obu stron transakcji.
Tomasz Musialski
Przedsięwzięcia dotyczące intensyfikacji sprzedaży oferowanych przez przedsiębiorcę towarów i usług mogą przybierać różne formy, np. bonusów, rabatów, nagród czy opłat motywacyjnych. Jedną z tych form jest też premia pieniężna. Ustawa o CIT nie definiuje tego pojęcia. Prawidłowa ocena skutków podatkowych akcji obejmującej przyznanie kontrahentowi premii pieniężnej może więc zostać dokonana dopiero po przeprowadzeniu obiektywnej analizy całokształtu okoliczności faktycznych towarzyszących jej przyznaniu.
Tak jak rabat
Premie pieniężne są co do zasady udzielane w zamian za realizację odpowiedniego poziomu obrotów, czy za terminowość w regulowaniu płatności (bez obowiązku realizacji dodatkowych świadczeń – tzw. premie pieniężne lojalnościowe). Wątpliwość budzi, czy udzielenie tego rodzaju premii kontrahentowi może być rozliczone u podatnika, który jej udziela, poprzez uwzględnienie wydatku w kosztach uzyskania przychodów, czy też poprzez korektę po stronie przychodów. W orzecznictwie wydawanym na gruncie VAT, gdzie kwestia ta długo pozostawała sporna, obecnie podkreśla się, że w przypadku przyznania premii pieniężnej mamy do czynienia z rabatem. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 25 czerwca 2012 r. (I FPS 2/12). W orzeczeniu tym czytamy: „(...) wypłata kontrahentowi bonusu warunkowego (premii...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta