Nadpłatę pensji trudno odzyskać
WOKANDA. Pracodawca ma prawną możliwość domagania się od pracownika zwrotu świadczenia, które ten pobrał nienależnie. Jednak osoba, która nie zawiniła ani nie przyczyniła się w żaden sposób do wypłaty nienależnego jej składnika wynagrodzenia, nie musi co do zasady liczyć się z obowiązkiem jego zwrotu.
Takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy w wyroku z 8 czerwca 2010 r. (I PK 31/10).
Stan faktyczny
Pracownik otrzymał dwa razy wyższą prowizję, niż powinien. Powodem było błędne naliczenie w systemie elektronicznym wartości zawartej przez niego umowy przez zarejestrowanie wartości dwukrotnie wyższej od rzeczywistej. Pracodawca zauważył błąd po kilku miesiącach, ale dopiero po upływie trzech lat wezwał pracownika do zwrotu prowizji. Gdy spotkał się z odmową, wystąpił na drogę sądową.
Rozstrzygnięcie
Sąd rejonowy uwzględnił powództwo, a sąd okręgowy podtrzymał wyrok. Oba sądy uznały, że roszczenie pracodawcy o zwrot prowizji nie uległo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta