Kiedy rozliczyć usługi reklamowe
VAT | Udostępnienie elewacji budynków do instalowania siatek, tablic lub banerów nie jest ani najmem, ani dzierżawą. O terminie zapłaty podatku od tych czynności decyduje więc chwila ich faktycznego wykonania.
Andrzej Sroka
- Firma (będąca podatnikiem VAT) jest właścicielem kilku nieruchomości. Udostępnia elewacje budynków do instalowania siatek, tablic lub banerów z reklamami. Usługi te są świadczone na rzecz podmiotów, które bezpośrednio zajmują się reklamą bądź pośredniczą w sprzedaży miejsca reklamowego. Umowa dotycząca udostępnienia miejsca reklamowego przewiduje miesięczne okresy rozliczeniowe z terminem płatności do 15. dnia kolejnego miesiąca. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w takiej sytuacji? – pyta czytelniczka.
Aby prawidłowo określić moment powstania obowiązku podatkowego w sytuacji opisanej w pytaniu czytelniczki konieczne jest rozważenie, czy oddanie powierzchni nieruchomości wypełnia definicję umowy najmu albo dzierżawy >patrz ramka.
Jak zakwalifikować
Z przepisów kodeksu cywilnego wynika, że najem i dzierżawa polegają na oddaniu rzeczy do używania bądź też do korzystania i pobierania z niej pożytków.
Natomiast w opisanej sprawie następuje udostępnienie części elewacji budynku w celu zainstalowania reklamy. Trudno uznać, że jest to oddanie rzeczy (nieruchomości) w celu używania, a tym bardziej w celu pobierania pożytków w rozumieniu kodeksu cywilnego. Jest to jedynie udostępnienie rzeczy z jednoczesnym pozostawieniem jej we władaniu właściciela.
Takie stanowisko zostało potwierdzone przez WSA w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta