Dyrektor finansowy to już nie tylko księgowy
Dzisiejsi CFO muszą znać zarówno finansowy, jak i biznesowy model firmy, wiedzieć, co kryje się za liczbami w rachunku zysków i strat, oraz umieć wytłumaczyć to zarządowi. Problem w tym, że w większości firm znalezienie kompetentnych osób, które przejęłyby ich dotychczasowe zadania, graniczy z cudem.
Paweł Wierzbicki
Dyrektorzy finansowi coraz częściej odgrywają strategiczne role i podejmują istotne inicjatywy nie tylko w obszarze organizacji finansów, ale także funkcjonowania całej firmy. Ich pozycja w strukturach staje się silniejsza, a stanowisko coraz częściej zaczyna być postrzegane jako atrakcyjny cel kariery, a nie przystanek w drodze do objęcia pozycji dyrektora generalnego (CEO).
CFO (ang. Chief Financial Officer) oznacza stanowisko dyrektora finansowego najwyższego szczebla; zwykle członka zarządu lub osoby z grona ścisłego kierownictwa firmy. Ta funkcja w organizacji cały czas ewoluuje. Kiedyś był to po prostu księgowy czy kadrowy. Dziś CFO awansował na pozycję partnera biznesowego, który wpływa na strategiczne decyzje dotyczące firmy i jej dalszego rozwoju, angażuje się w relacje inwestorskie, spotkania akcjonariuszy czy budowę strategii biznesowej.
Wielowymiarowa rola
Fakt, że dyrektorzy finansowi przejmują coraz większą odpowiedzialność za sterowanie przedsiębiorstwem, zacieśnia ich więzi z właścicielami, szczególnie w firmach prywatnych, w których cieszą się oni pełnym zaufaniem i mają wpływ na podejmowanie kluczowych decyzji. Wszystkie te zmiany powodują, że CFO umacniają swoje miejsce na liście najważniejszych stanowisk w firmie, a ich pozycja zaczyna być postrzegana przez młodych profesjonalistów jako atrakcyjny cel...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta