Gdy firmowy pojazd spala za dużo
Przedsiębiorcy mogą dochodzić roszczeń odszkodowawczych od sprzedawców samochodów, jeśli rzeczywiste spalanie dalece odbiega od deklaracji producenta.
Na zakup nowego samochodu przez przedsiębiorcę wpływa wiele różnych czynników. Jednym z istotnych elementów jest kalkulacja kosztów użytkowania pojazdu. W tym zakresie decydującym kryterium przy wyborze pojazdu jest informacja o jego spalaniu. W katalogach reklamowych producenci wskazują ilość zużywanego paliwa w cyklu miejskim, pozamiejskim oraz w mieszanym. Kupując auto, użytkownik liczy na to, że podane wyniki sprawdzą się w trakcie jazdy, zwłaszcza że dane te znajdują się również w świadectwie homologacji pojazdu. Z drugiej strony w informacjach o pojeździe z zasady są również zastrzeżenia, że wyniki spalania w warunkach drogowych mogą różnić się od tych ustalonych zgodnie z przepisami unijnymi. Nie może to dziwić. Na rzeczywiste spalanie mogą mieć wpływ warunki atmosferyczne, styl jazdy, warunki drogowe, obciążenie pojazdu, stan ogumienia i wiele innych czynników.
Nie ma dowolności
Przede wszystkim należy wyjaśnić, że producenci samochodów nie mogą dowolnie ustalać wysokości spalania. Metodykę postępowania w tym zakresie reguluje rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z 20 czerwca...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta