Ukraińcy polubili żubrówkę
Monzer Elabrashy | Pierwsze półrocze 2015 roku będzie słabe na rynku wódki – mówi prezes CEDC.
Rz: Na ile podwyżka akcyzy o 15 proc., która weszła w życie 1 stycznia 2014 r., przełożyła się na spadek sprzedaży wódki w Polsce?
Monzer Elabrashy: Z danych rynkowych wynika, że w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2014 roku sprzedaż detaliczna wódki liczona w litrach była w Polsce o 4,1 proc. niższa niż przed rokiem. Jeżeli jednak weźmiemy pod uwagę wyłącznie październiki – spadek rok do roku sięgał już prawie 9 proc.
Dlaczego?
Efekty wzrostu cen były rozłożone w czasie, ponieważ tylko część branży zdecydowała się na szybkie podwyżki. Pozostali gracze zrobili to z opóźnieniem. Ich decyzja w dużym stopniu zależała od tego, jak zarządzili swoimi zapasami pod koniec 2013 r., czyli tuż przed podwyżką akcyzy. Jesienią nie było już jednak w Polsce firm, które nie podniosłyby cen w związku ze wzrostem tego podatku. Nasze ceny w przypadku półlitrowych butelek 40-proc. wódek wzrosły średnio o 10 proc., czyli o ok. 2 zł.
Co może się wydarzyć w kolejnych miesiącach?
Skala spadku w listopadzie i grudniu będzie zbliżona do tej z października. Natomiast w ciągu całego 2014 roku sprzedaż wódki może zmaleć o około 6 proc. Popyt na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta