Na pierwszym planie zaufanie
Jak strona rządowa widzi dialog społeczny w Polsce, szczególnie w 2014 roku?
Jacek Męcina: Na dialog społeczny w Polsce należy patrzeć w ujęciu historycznym. Jeżeli chcemy sprawiedliwie ocenić jego rolę i zadania, nie możemy ograniczać się do roku 2014. Kończący się rok w aspekcie dialogu jest w pewnym sensie wypadkową tego, co miało miejsce w czerwcu 2013 r., kiedy organizacje związkowe zawiesiły swój udział w Trójstronnej Komisji. Tak patrząc, możemy mówić, że nie w pełni były realizowane zadania, jakie postawiono przed tym ciałem. Bez względu jednak na obiektywne trudności i uwarunkowania, rząd brał udział w spotkaniach TK, starając się zawsze, by reprezentacja pracownicza była obecna. Rząd umożliwia prowadzenie dialogu w innej formule – poza TK – dlatego organizacje są wspierane środkami na realizację zadań związanych z dialogiem. Prowadzone są konsultacje projektów ze wszystkimi organizacjami. Partnerzy społeczni włączeni byli w proces absorpcji środków unijnych. Poza tym, patrząc na całą historię dialogu społecznego, widać, że jego rola jest nie do przecenienia. Transformacja ustrojowa, późniejsze procesy restrukturyzacyjne, systemowe zmiany ustaw (np. ubezpieczenia), kryzys w 2009 r. – to tylko niektóre przykłady pokazujące, że bez dialogu społecznego nie byłyby rozwiązane najbardziej istotne problemy naszego kraju. A ostatni rok jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta