Wspólny rachunek budżetu i urzędu, ale księgi odrębne
Rozdzielenie ewidencji budżetu i urzędu to źródło licznych problemów. W praktyce podmioty te często używają jednego konta bankowego. Przepisy zalecają w takim przypadku ujęcie uzgadniających, ale sztucznych zapisów w księgach.
W wielu małych gminach ze względu na relatywnie niewielką liczbę operacji finansowych praktykuje się prowadzenie jednego rachunku bankowego, potocznie określanego jako „wspólny rachunek bankowy budżetu i urzędu jst". Faktycznie rachunek bankowy, o którym mowa, jest rachunkiem podstawowym jednostki samorządu terytorialnego, jak określają go przepisy prawa finansowego. Ten rachunek bankowy w ewidencji księgowej odpowiada rachunkowi budżetu. Natomiast urząd jst w opisanej sytuacji jest pozbawiony odrębnego rachunku bieżącego, a wszystkie operacje dochodów i wydatków budżetowych realizowane za pośrednictwem urzędu gminy przeprowadza się na rachunku pod- stawowym jednostki samorządu terytorialnego. Taka organizacja gospodarki finansowej jest zgodna z przepisami prawa finansowego, ale nastręcza problemów w prowadzeniu ewidencji księgowej, wykonywanej w oddzielnych księgach rachunkowych dla budżetu i urzędu.
Tylko wydzielone struktury
Źródłem problemów w ewidencji operacji dochodów i wydatków budżetowych realizowanych za pośrednictwem urzędu jst na rachunek podstawowy jst jest rozdzielenie ewidencji budżetu i urzędu przyjęte w rozporządzeniu ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta