Niemcy wypowiedzieli wojnę handlową
Ewald Raben | Jestem za natychmiastowym zniesieniem obowiązku stosowania płacy minimalnej w stosunku do transportu międzynarodowego – mówi prezes Raben Group.
Rz: Czy niemiecka płaca minimalna rozsadzi polską branżę transportową?
Niemieckie regulacje są szczególnie szkodliwe dla polskich przewoźników, ponieważ nie dość, że – jak chcą Niemcy – muszą płacić 8,5 euro za godzinę pracy, to jeszcze zgodnie z polskim prawem wypłacają kierowcom diety. Przy tych regulacjach polski przewoźnik będzie jednym z najdroższych w Unii Europejskiej, na pewno szybko straci swój dominujący udział w transportowym rynku Europy. Niemcy wypowiedzieli krajowi nad Wisłą wojnę handlową.
Unia stanie bez polskich przewoźników?
Szybko zastąpią ich czescy, rumuńscy, bułgarscy. W Holandii nie mamy problemu z niemiecką płacą minimalną, ponieważ mamy niższy poziom diet niż w Polsce.
Co zrobią polscy przedsiębiorcy?
Zapewne będą zmuszeni założyć firmy w Niemczech i przerejestrować tam samochody. Jednak w całej Europie, w tym w Polsce, brakuje kierowców, więc gdy będą oni przemieszczać się z Polski do Niemiec, jeżdżący po kraju zaczną domagać się podobnych stawek jak w ruchu międzynarodowym. Dla konsumpcji krajowej to będzie dobre, ale dla całego kraju bardzo niekorzystne, ponieważ taki transport stanie się zbyt drogi. Klienci nie będą w stanie tych podwyżek unieść.
Jakie jest według pana wyjście...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta