Gdy samochód staje się nagrodą, powstają problemy z rozliczeniem VAT
Firmy, które obdarowują swoich klientów prezentami czy gadżetami, miewają wątpliwości, jak opodatkować takie przekazanie. W przypadku pojazdów spór z fiskusem powstaje już na etapie odliczania daniny.
Choć art. 86a ustawy o VAT obowiązuje już ponad rok, a w wielu kwestiach jego treść pokrywa się z wcześniejszymi przepisami, to jednak wydaje się, że organy podatkowe zmianę przepisów wykorzystały do zaostrzenia swojego podejścia w zakresie rozliczania podatku przy przekazaniu klientom samochodów jako nagród.
Podstawowe zasady
Zasadniczo nie budzi wątpliwości, że przy przekazaniu prezentu przedsiębiorca może odliczyć VAT zapłacony przy jego nabyciu. Takie podejście dotyczy zarówno tych nagród, od których konieczne będzie odprowadzenie podatku należnego, jak i tzw. prezentów o małej wartości czy próbek (co mimo usunięcia z początkiem 2014 r. art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT jest potwierdzane przez ministra finansów na podstawie zasady ogólnej zapisanej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).
Odliczenie VAT od towaru, który ma się wkrótce stać prezentem bądź nagrodą, wydaje się dość naturalne, jeśli spojrzymy na ten wydatek przez pryzmat działalności gospodarczej. Jej prowadzenie bez wsparcia promocji i marketingu wydaje się niemożliwe. Poniesiony koszt dotyczy przecież podstawowej działalności firmy i przyczynia się, w założeniu, do zwiększenia obrotu. Pośredni związek zakupu z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi w zasadzie jest wystarczający do odliczenia, co potwierdzają również organy podatkowe, np. w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta