Polska e-reklama w ogonie Europy
Paradoks: nasz kraj jest jednym z najszybciej rozwijających się krajów UE, ale wydatki na reklamę w sieci należą do najwolniej rosnących na całym kontynencie.
magdalena lemańska
W ciągu pięciu lat wartość wydatków na reklamę w sieci w Europie podwoiła się dzięki dwucyfrowym corocznym zwyżkami i dobiła do 30,7 mld euro – podliczyła organizacja IAB Europe.
– Nawet najbardziej dojrzałym rynkom europejskim udaje się utrzymywać dwucyfrowy wzrost wydatków na reklamę internetową, co wskazuje na ekonomiczną żywotność tego sektora – komentował Daniel Knapp, dyrektor badań nad reklamą IHS Technology, autor badania, które zaprezentowano na zakończonej w piątek konferencji Interact w Berlinie.
Szansa na większy wzrost
Największymi rynkami europejskimi pod względem wydatków na internet były w ubiegłym roku Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Włochy oraz Rosja (patrz: wykres). Polska z rynkiem reklamy wartym wg IAB 2,6 mld zł plasuje się poza pierwszą dziesiątką. Jesteśmy też jednym z krajów o najniższym wzroście reklamy online (7,8 proc. w 2014 r.), mimo że nasz wzrost PKB (3,4 proc. w 2014 r.) przekracza średnią w UE (1,3 proc.).
– Trzeba mieć na uwadze, że niedawny kryzys gospodarczy mocno się odbił na dynamice wzrostu dojrzałych rynków (np. Wielkiej Brytanii), więc kraje te odrabiają straty. W tym samym czasie w Polsce internet jako jedyny notował wzrosty wydatków reklamowych, kiedy pozostałe media traciły przychody – zauważa Anna Lembas, analityk mediów w SMG Starlink....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta