Na odległość też można prowadzić postępowanie
Otrzymywanie pism urzędowych drogą elektroniczną możliwe jest na żądanie osoby tym zainteresowanej lub po wyrażeniu przez nią zgody na taką formę komunikowania się z urzędem.
Rafał Langda
Przy załatwianiu spraw urzędowych oraz w trakcie postępowania administracyjnego dopuszczalna jest i coraz bardziej się rozpowszechnia elektroniczna droga kontaktu urzędów publicznych z obywatelami. I tak dla przykładu, organ administracji może wzywać osoby do udziału w podejmowanych czynnościach i do składania wyjaśnień lub zeznań osobiście, przez pełnomocnika, na piśmie lub w formie dokumentu elektronicznego, jeżeli jest to niezbędne dla rozstrzygnięcia sprawy lub dla wykonywania czynności urzędowych.
Aby możliwe było prowadzenie spraw administracyjnych w taki sposób, konieczne jest spełnienie określonych warunków.
Konieczne podanie albo zgoda
Organ administracji publicznej doręcza pisma tradycyjnie za pokwitowaniem: pocztą lub przez swoich pracowników albo przez inne upoważnione osoby lub organy. Coraz częściej doręczenie pism następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Takie rozwiązanie jest możliwe tylko wtedy, jeżeli strona lub inny uczestnik postępowania administracyjnego spełni jeden z następujących warunków:
- złoży podanie w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej,
- wystąpi do urzędu o takie doręczenie i wskaże adres elektroniczny,
- wyrazi zgodę na doręczanie pism w postępowaniu za pomocą środków...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta