Jak skutecznie zastrzec sekret firmy
Aby ustrzec się odtajnienia ważnych informacji warto wiedzieć, jak w praktyce należy stosować przepisy dotyczące tajemnicy przedsiębiorstwa.
Aktualne brzmienie art. 8 ust. 3 ustawy – Prawo zamówień publicznych (dalej: p.z.p.) jednoznacznie przeniosło na barki wykonawców ciężar wykazania, że dane informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Poprzedni stan prawny nie regulował tej kwestii, choć orzecznictwo wyraźnie sugerowało taki kierunek interpretacji przepisu. Obecnie zadaniem zamawiającego jest jedynie ocena, czy wykonawca wykazał w sposób uzasadniony, że określone informacje zawierają treść, która nie powinna zostać podana do wiadomości publicznej.
Przepis art. 8 ust. 3 p.z.p. wskazuje, że zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa powinno zostać dokonane w chwili składania oferty wraz z wykazaniem zasadności zastrzeżenia, co zostało potwierdzone przez orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej. Pomimo określonego w art. 8 ust 3 p.z.p. terminu możliwe jest również zgłoszenie zastrzeżenia informacji jako stanowiącej tajemnicę przedsiębiorstwa po terminie składania ofert, np. w przypadku składanych przez wykonawców wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny lub uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienie wymogów określonych przez zamawiającego. W przypadku braku wystarczającego uzasadnienia zastrzeżenia zamawiający na etapie badania wniosków lub ofert nie może prowadzić postępowania wyjaśniającego w tym zakresie z wykonawcą, co w poprzednim stanie prawnym było powszechną praktyką.
Jak zatem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta