Przedstawiciel załogi, a nie szefa
Obowiązek współpracy z przedstawicielami pracowników to nie tylko formalizm. Od zachowania należytej procedury ich wyboru może zależeć ważność wewnętrznych regulacji czy ustaleń.
Przepisy prawa pracy przewidują wiele sytuacji, w których pracodawca ma obowiązek skonsultować się czy porozumieć z przedstawicielami załogi. Przykładowo, można tu wymienić uzgodnienie regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, ustalenie wydłużonych okresów rozliczeniowych czy określenie warunków stosowania w firmie tzw. telepracy.
Firmowa reprezentacja
Sprawa jest prosta w zakładach, gdzie działają związki zawodowe. To one są naturalnym reprezentantem interesów załogi. Sytuacja nieco się komplikuje, gdy takiej organizacji nie ma. Pracodawca ma wówczas obowiązek współpracować z przedstawicielami pracowników. Zgodnie z przepisami mają być oni „wyłonieni w trybie przyjętym u pracodawcy". W praktyce część firm decyduje się pójść na skróty. Szef wybiera jednego z podwładnych, który dla formalności kontrasygnuje dokumenty lub podpisuje się pod gotowymi decyzjami firmy....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta