Nakładanie obowiązków na właścicieli nieruchomości nie może być dowolne
Rada gminy ustala wymagania dotyczące rodzaju pojemników na odpady oraz warunki ich utrzymania w odpowiednim stanie. Może jednak działać tylko w granicach zawartego w ustawie upoważnienia.
Problem
W związku ze zwiększonym ruchem turystycznym w gminie w okresie wakacyjnym rada gminy chce zadbać o to, aby właściciele nieruchomości nie ustawiali pojemników na odpady na swoich posesjach w miejscach widocznych od ulicy bądź przynajmniej należycie troszczyli się o miejsca, w których znajdują się te pojemniki. Czy w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie można zawrzeć takie wymagania?
Co mówią przepisy
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej u.c.p.) rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. W regulaminie tym należy określić m.in. rodzaj i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, a także warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu: średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach oraz liczby osób korzystających z tych pojemników (art. 4 ust. 2 pkt 2 u.c.p.). Kto nie wykonuje obowiązków określonych w powyższym regulaminie podlega karze grzywny (art. 10 ust. 2a u.c.p.).
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta