Polacy narzekają więcej niż inni
Gospodarka | Nasz kraj należy do pięciu najgorszych w Unii Europejskiej pod względem poziomu zadowolenia konsumentów z oferowanych im dóbr i usług. Anna Słojewska z Brukseli
Komisja Europejska co dwa lata ocenia poziom zadowolenia konsumentów w UE z oferowanych im towarów i usług. Na zadowolenie składa się bogactwo oferty na danym rynku, możliwość porównywania różnych sprzedawców, zaufanie do sprzedawcy, jeśli chodzi o ochronę praw konsumenta, pojawiające się przy dostawie danego towaru lub usługi, problemy, sposób załatwiania skarg i reklamacji oraz ogólne odczucie, czy dostaliśmy to, czego oczekiwaliśmy.
W najnowszej tabeli wyników, opublikowanej w poniedziałek, dostaliśmy analizę 42 rynków: 29 usług i 13 towarów. Wydajemy na nie 45 proc. naszych konsumenckich budżetów. W ogólnym zestawieniu Polska wypada słabo. Na 28 krajów UE mamy 25. lokatę, za nami znalazły się tylko Hiszpania, Bułgaria i Chorwacja. Na czele rankingu są zaś kolejno: Luksemburg, Austria, Malta, Niemcy i Francja.
To średnia ocena ze wszystkich 42 rynków. Niektóre są w Polsce oceniane lepiej, inne gorzej. Ale żaden rynek produktów nie ma oceny wyższej niż średnia unijna, powyżej średniej znalazło się natomiast sześć rynków usług.
Problemów nie ubywa
W Polsce konsumenci najbardziej narzekają na rynek samochodów używanych. Tutaj ocena punktowa jest aż o 10,2 pkt gorsza niż średnia w UE. Wśród produktów najbardziej od unijnej oceny odstajemy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta