Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Mistrz pozorów i kamuflażu

27 października 2016 | Kultura | Ewa Izabela Nowak
Filozoficzna lampa, 1936
źródło: ADAGP, Paryż, 2016
Filozoficzna lampa, 1936
Niemożliwa próba, 1928
źródło: ADAGP, Paryż, 2016
Niemożliwa próba, 1928

W Paryżu trzeba stać w długiej kolejce, by obejrzeć wystawę prac belgijskiego surrealisty René Magritte'a.

Korespondencja z Paryża

Z powodu ogromnego zainteresowania dwa razy w tygodniu wystawa w Centrum Pompidou otwarta jest do godziny 23. Wszystko wskazuje na to, że zostanie pobity rekord popularności wystawy Salvadora Dalego sprzed trzech lat, którą obejrzało ponad milion osób.

Publiczność z łatwością identyfikuje obrazy René Magritte'a. Są równie charakterystyczne i łatwo rozpoznawalne jak dzieła jego hiszpańskiego kolegi Dalego. Pomimo różnic stylistycznych obydwaj zaliczani są do surrealizmu, który propagował twórczość spontaniczną, odrzucającą wszelkie zasady. Ale obydwaj kreślą nierealne sytuacje, posługując się rzetelnym, realistycznym warsztatem.

Trudno jest ustalić, kiedy w młodym Belgu narodziła się wola bycia artystą. Już jako dwunastolatek uczęszczał na prywatne lekcje malarstwa, ale dopiero silny wstrząs spowodowany śmiercią matki w tajemniczych i nigdy nie wyjaśnionych okolicznościach spowodował, że zaczął poświęcać cały czas na...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum to wszystkie treści publikowane w "Rzeczpospolitej" od 1993 roku.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10585

Wydanie: 10585

Spis treści

Rozmowy czwartkowe

Zamów abonament