Polska i korytarz Via Carpatia
Niezależnie o czym mówiliśmy w Warszawie z przedstawicielami polskich władz, korytarz Via Carpatia zawsze był na stole – mówi Arturowi Osieckiemu komisarz ds. transportu.
Violeta Bulc
Rz: Jak ocenia pani realizację instrumentu „Łącząc Europę" w sektorze transportu? Wydaje się, że ten nowy mechanizm, który przyniósł krajom członkowskim Unii Europejskiej 24,1 mld euro, w tym Polsce 4,2 mld euro na inwestycje transportowe, się sprawdził?
ŁŁącząc Europę (ang. Connecting Europe Facility – CEF) okazał się bardzo dobrze zaprojektowanym mechanizmem. Jest kilka ważnych elementów, które CEF ma, a które złożyły się na jego sukces. Pierwszy to ramy prawne. Wszystkie zasady są jasne i przewidywalne. Wiemy, kiedy, jak i pod jakim warunkami pieniądze będą przyznane na inwestycje transportowe. Po drugie, bardzo ważnym elementem jest reguła „use it or lose it" (użyj lub strać), która bardzo zmotywowała kraje do przygotowania projektów. Swą rolę odegrała również presja czasu, bo kraje wiedziały, że muszą dokonać selekcji naprawdę dobrych projektów. Każde państwo chciało wykorzystać przyznaną mu kopertę narodową. Trzecim czynnikiem o wartości nie do przecenienia okazali się europejscy koordynatorzy korytarzy transportowych Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TENT). To bardzo doświadczone i poważane osoby, m.in. byli przewodniczący Parlamentu Europejskiego czy ministrowie (red. – jednym z koordynatorów jest dr Paweł...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta