Innowacje napędzają polski sektor chemiczny
Przemysł › Rosnące oczekiwania klientów i presja ze strony konkurencji napędzają innowacje w przemyśle chemicznym. Polskie firmy rozbudowują swoje działy badawczo-rozwojowe i ruszają w pogoń za startupami, dzięki którym mogą wejść w zupełnie nowe obszary działalności.
Światowi giganci na badania i rozwój co roku wydają miliardy dolarów. Innowacje mają im pomóc nie tylko pozyskiwać nowych klientów, ale także utrzymać obecnych. Dla mniejszych firm to ogromne wyzwanie, by przy ograniczonych budżetach nie pozwolić uciec konkurencji zbyt daleko.
Według raportu Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego i firmy badawczej EY polska branża poprawę innowacyjności uznaje za jedno z trzech najważniejszych wyzwań na najbliższą dekadę. Ankietowane firmy wskazały jednocześnie, że dla rozwoju w tym obszarze konieczne jest odpowiednie wsparcie finansowe, regulacyjne – np. w zakresie ulg podatkowych czy uproszczeń w rozliczaniu projektów – oraz wzmocnienie współpracy z nauką. Polska chemia woli przy tym opracowywać nowe rozwiązania samodzielnie, przy udziale własnych zespołów badawczych. To główny trend, choć wiele firm planuje też wykorzystać możliwość współpracy z naukowcami. Nieco mniej popularny jest model wdrażania innowacji wraz z partnerem biznesowym albo zakup gotowych rozwiązań.
– Z innowacyjnością nie jest u nas tak źle, choć statystycznie nie wygląda to różowo. Jeśli nie mamy wysokiego wskaźnika ochrony własności, którą tworzymy, to siłą rzeczy statystyka nie pokaże wszystkich naszych atutów. Wiele...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta