O kosztach dla początkujących właścicieli firm
PIT | Przedsiębiorcy rozpoczynający prowadzenie własnej działalności gospodarczej często zadają pytanie, jakie wydatki mogą odliczyć od przychodu. Nie zawsze zdają sobie sprawę ze swoich uprawnień i na co zwrócić uwagę przy zakupach.
Ogólna definicja kosztu podatkowego wynika z art. 22 ust.1 ustawy o PIT: kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.
Zatem pierwszą zasadą jest konieczność powiązania poniesionych kosztów z osiąganiem przychodów. Każdy wydatek musi mieć swoje uzasadnienie. W samej ustawie próżno szukać informacji, co może być kosztem, natomiast znajdziemy katalog wydatków, których nie da się odliczyć. Należą do nich m.in. koszty reprezentacji, podatek dochodowy, odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat podatków do urzędu skarbowego lub płaconych z opóźnieniem składek ZUS oraz kwoty udzielonych pożyczek.
Prawidłowe udokumentowanie
Przedsiębiorcy powinni zadbać o prawidłowe dokumentowanie kosztów. W przypadku prowadzenia księgi przychodów i rozchodów, rozporządzenie w sprawie jej prowadzenia (dalej: rozporządzenie) wyjaśnia, jakie typy dokumentów mogą być podstawą zapisu w księdze oraz w jaki sposób dokumentować koszty. Są to m.in.:
a) faktury, faktury VAT RR, rachunki oraz dokumenty celne,
b) dokumenty określające zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów lub zwiększenie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta