Jak skutecznie rozwinąć startup
Dlaczego młode firmy nie robią analizy rynku. Jakie są konsekwencje tego błędu. I w jaki sposób startupy mogą badać rynek pod kątem popytu na produkt czy usługę – zastanawiali się eksperci podczas debaty w redakcji „Rzeczpospolitej". jeremi Jędrzejkowski
Okazją do wymiany opinii i swego rodzaju podpowiedzi dla startupów stała się debata „Brak analizy rynku, czyli pierworodny grzech startupów. Dlaczego startupy nie chcą poznać swoich klientów i czy można to odwrócić?", która odbyła się w redakcji „Rzeczpospolitej".
Błędne przekonanie
Skąd bierze się kłopot z tym, że autor jakiegoś pomysłu ma problem ze znalezieniem dla niego miejsca na rynku?
– Myślę, że jest to problem, który ma źródło bardziej w psychologii niż biznesie. Często jest tak, że startup czy jakieś innowacyjne rozwiązanie jest efektem pracy twórczej. A osoba, która coś wymyśla, bardzo często czuję się jak twórca wybitnego dzieła. I niestety, jest tak bardzo emocjonalnie związana z tym dziełem, że nie ma do niego dystansu i myśli, że to coś genialnego. Niestety często tylko jej tak się wydaje – wskazał Filip Grzegorczyk, prezes Grupy Tauron.
Jednocześnie dodał, że takie sytuacje się zdarzają. Przypomniał, że zna ten stan, ponieważ jest naukowcem, który również tworzy. – Wszystkie innowacyjne pomysły łączy jedno: ich autorzy są bardzo blisko emocjonalnie z nimi związani. Warto czasami zrozumieć, że każdy projekt wymaga pracy, poprawek, korekt – mówił Filip Grzegorczyk. Twórcy startupów powinni...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta