Trzeba czekać trzy lata
Depozyty sądowe powinny być likwidowane z urzędu – są korzyścią Skarbu Państwa.
Depozyty w jednostkach sektora finansów publicznych likwidowane są w trybie przepisów ustawy z 18 października 2006 r. o likwidacji niepodjętych depozytów (DzU nr 208, poz. 1537 ze zm.). W myśl jej art. 5 ust. 1 z chwilą likwidacji niepodjętego depozytu na Skarb Państwa przechodzą wszelkie korzyści i ciężary, jakie przyniósł od dnia, w którym znalazł się w dyspozycji przechowującego.
W postępowaniu o likwidację niepodjętego depozytu interes finansowy Skarbu Państwa jest oczywisty. Z kolei praktyka orzecznicza zna wiele przyczyn, dla których wnioskodawcy występują w postępowaniu nieprocesowym przed sądami rejonowymi o przyjęcie przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego.
Nie należą do rzadkości wypadki, gdy właściciel nieruchomości nie zna wierzyciela, na rzecz którego często jeszcze przed II wojną światową ustanowiono hipotekę; to na sądowych depozytach lokuje się środki pieniężne należne nieznanym z miejsca pobytu wierzycielom z tytułu przymusowego wykupu akcji czy też odszkodowania za wywłaszczane dla celów publicznych nieruchomości, a nawet kwoty spłat należnych współmałżonkom po zakończeniu postępowania o podział majątku wspólnego.
Sytuacje, w których ustawodawca dopuszcza możliwość złożenia przedmiotu świadczenia do depozytu, są rozsiane w przepisach prawa materialnego (art. 467 pkt 1–4 kodeksu cywilnego; art. 463 k.c.; art. 465...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta