Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Na Zachodzie nikt już nie buduje kanałów

30 października 2019 | Ekonomia i rynek | Paweł Rożyński
źródło: materiały prasowe

Rząd PiS chciał się odróżnić od poprzedników, którzy nie widzieli sensu ładowania pieniędzy w transport rzeczny.
Problem w tym, że w Polsce mamy deficyt wody – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

 

Dużo się teraz mówi o kolejnym wielkim projekcie rządu, wartym nawet 11 mld zł. Chodzi o budowę Kanału Śląskiego, który połączyłby Wisłę z Odrą. Takie inwestowanie w drogi wodne ma jeszcze sens?

Dużo się też mówi, żeby rzeki stały się znowu żeglowne. To kosztowałoby nawet 100 mld zł. Przez cztery lata się mówi, ale nie sądzę, żeby coś zaczęło się dziać. To jest olbrzymi wydatek inwestycyjny.

Mówią, że towar będzie spływał barkami i to będzie tanie. Tanie, jeśli nie weźmie się pod uwagę inwestycji. Nie mamy na to przygotowanych pieniędzy ani nie wiadomo, jaki towar miałby spływać barkami. Nie sądzę, żeby kontenery z portu w Gdańsku czy Szczecinie były nadawane na barkę, a nie samochód. One za kilka lat powinny być na kolei. Dzisiejsza sieć kolejowa dla przewozów towarowych ma niskie parametry. Dlatego wszystko jest transportowane drogami. Po wydaniu pieniędzy z UE na udrożnienie linii kolejowej wzdłuż Odry będzie można zwiększyć przewozy ładunków pięć razy. Mamy też drogę ekspresową S3. A więc pytanie: jakie ładunki masowe będą przemieszczać się barkami? Obawiam się, że rzeczne drogi nie będą konkurencją dla samochodów, tylko dla kolei. A konkurencja dróg rzecznych i tras kolejowych jest bez sensu.

Są jeszcze pomysły, by uregulować dolny fragment Wisły, odnowić szlak...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11497

Wydanie: 11497

Spis treści

Komunikaty

Monitor Biznesu

Nieprzypisane

Zamów abonament