Życie na Wenus? Ostrożnie z wnioskami!

16 września 2020 | Nauka
Wenus często określa się jako „siostrę Ziemi” ze względu na podobną wielkość obu planet. Jednak warunki termiczno-ciśnieniowe panujące na tym świecie są ekstremalnie nie sprzyjające rozwojowi życia.
źródło: NASA

Czy odkryta w wenusjańskiej mezosferze fosfina może być sygnaturą chemiczną życia na tej planecie? Pojawia się wiele wątpliwości. PAWEŁ ŁEPKOWSKI

Królewskie Towarzystwo Astronomiczne ogłosiło, że na Wenus znaleziono ślady mogące świadczyć o istnieniu życia na tej planecie. Choć internet okrzyknął to przełomem w poszukiwaniu ET, obecność fosforowodoru w górnych warstwach atmosfery może oznaczać jedynie początek pewnych procesów organicznych.

Obserwacje przeprowadzone przez międzynarodowy zespół astronomiczny przy użyciu teleskopów Atacama Large Millimeter/submillimeter Array i James Clerk Maxwell Telescope wskazują, że na wysokości powyżej 50 km nad powierzchnią Wenus znajdują się duże ilości fosforowodoru, nieorganicznego, silnie trującego gazu, który może powstawać w wyniku różnych procesów chemicznych, w tym także w trakcie beztlenowego rozkładu mikrobów.

Zespół pod kierownictwem brytyjskiej astronom prof. Jane Greaves z Cardiff University w Walii wykrył chemiczne oznaki fosfiny gazowej podczas rutynowej obserwacji atmosfery Wenus. Wyniki tych badań zostały opublikowane 14 września w magazynie naukowym „Nature Astronomy". Badanie atmosfery w milimetrowych długościach fal światła wykazało, że chmury planety zawierają...

Archiwum to wszystkie treści publikowane w "Rzeczpospolitej" od 1993 roku.

Komunikaty