Trzeba będzie odtajnić sekrety biznesu
Ujawnianie polityki podatkowej ma tłumaczyć raczej gospodarcze dokonania niż plany na przyszłość. Może to jednak naruszać tajemnicę handlową.
W zapowiedzianych przed kilkunastoma dniami zmianach w przepisach o CIT znalazł się m.in. nowy obowiązek ujawniania polityki podatkowej. O ile inne zapowiedzi, w tym dotyczące podatku od spółek komandytowych, były dość klarowne, o tyle „polityka podatkowa", nigdzie wcześniej jednoznacznie niezdefiniowana, brzmiała zagadkowo.
Uzasadnić zyski i straty
Rąbka tajemnicy uchylił wiceminister finansów Jan Sarnowski na portalu społecznościowym LinkedIn. Z tej wypowiedzi można wnioskować, że obowiązek będzie dotyczył tylko największych firm, a fiskus nie zażąda ujawniania planów na przyszłość. Firmy mają raczej uzasadniać opublikowane już wyniki.
Ujawnianie polityki podatkowej ma być „wzmocnieniem społecznej kontroli nad wielkimi korporacjami". „Publicznie dostępne będą też strategie podatkowe ok. 2500 największych firm i grup kapitałowych. Tu kluczem jest transparentność, często rozbieżność między ich przychodami a zapłaconym podatkiem wynika z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta