Spada sprzedaż dóbr luksusowych, bo brak turystów
W tym roku wartość polskiego rynku towarów luksusowych ma się skurczyć o ponad 10 proc., do 20,9 mld zł, co oznacza jego cofnięcie do poziomu sprzed trzech lat – wynika z danych Euromonitor International, które „Rzeczpospolita" poznała jako pierwsza. To prawdopodobnie pierwszy spadek w tym sektorze od czasu transformacji ustrojowej. W ostatnich latach rynek rósł w dwucyfrowym tempie.
Polska nie jest odosobniona, spadki sprzedaży widać na całym świecie. Z jednej strony to efekt powściągliwości konsumentów, którzy zamknięci tygodniami w domach kupowali dużo mniej luksusowych kosmetyków, alkoholi czy ubrań.
To także efekt zamknięcia ruchu turystycznego – w krakowskich salonach przed pandemią nawet połowa obrotów przypadała na turystów, głównie z Azji. Tych strat nie są w stanie nadrobić nawet większe obroty e-sklepów. Rynek ma znów rosnąć już w 2021 r. —pm