Dobre polisy przyniosły sukces w rankingu
PZU - największa grupa ubezpieczeniowa w naszym kraju wyraźnie wyprzedziła czołowe banki.
Zwycięzcą rankingu najsilniejszych polskich marek w sektorze finansowym zostało PZU. Pierwszy raz od lat hegemonia PKO BP pod tym względem została przełamana, ale należy zaznaczyć, że tegoroczna metodologia różni się od poprzednich i nie można wprost porównywać wyników.
Jaki to był rok
Szacowana wartość marki PZU to 3,32 mld zł. Jest ponad dwukrotnie większa niż PKO BP (szacowana wartość 1,5 mld zł), największego banku w Polsce, wycenianego na GPW na 46 mld zł, czyli o połowę więcej niż PZU. Skąd tak duża różnica w szacowanej wartości marki?
Przede wszystkim wynika to ze słabego wyniku PKO BP w 2020 r. Bank ze względu na rezerwy zawiązane na hipoteki frankowe (na ugody szykowane dla kredytobiorców mających tego typu kredyty) zanotował w 2020 r. 2,56 mld zł straty netto. To jednak wyjątkowa sytuacja, gdyby nie wspomniana rezerwa na ugody, bank miałby 2,65 mld zł zysku netto. To i tak mniej niż zwykle, bo pandemia odcisnęła piętno na wynikach PKO BP także w zakresie wyniku odsetkowego (spadł po cięciu stóp procentowych) jak i wyższych rezerw na kredyty (w związku z koronarecesją) – dotyczy to zresztą całego sektora bankowego. Ten rok dla PKO BP zapowiada się już dużo lepiej, analitycy prognozują, że zarobi ponad 4 mld zł zysku netto.
PZU zanotowało całkiem niezły jak na pandemię wynik - w 2020 r. 1,9 mld zł zysku netto. I to pomimo, że dwa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta