Recepta na większe obroty
Reklama apteki w postaci loterii promocyjnej w orzecznictwie TSUE.
Kilka tygodni temu opisywałam bardzo ciekawą sprawę zawisłą przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej Trybunał) dotyczącą kwestii dopuszczalności reklamy produktów leczniczych. Obiecałam,że to opiszę też finał sprawy.
Wyrok zapadł 15 lipca 2021 r. (C-190/20). Pokrótce przypomnę stan faktyczny.
W marcu 2015 r. strona pozwana (*****DocMorris N.V.*****) będąca apteką wysyłkową z siedzibą w Niderlandach, a działającą w Niemczech ogłosiła tam „wielką loterię promocyjną", w której główną nagrodą był bon na rower elektryczny o wartości 2500 euro. Kolejne nagrody stanowiły szczoteczki elektryczne do zębów. Warunkiem udziału w losowaniu było przesłanie recepty zrealizowanej w tej aptece.
Ten rodzaj reklamy nie przypadł do gustu Związkowi Farmaceutów Nadrenii Północnej. Uznał, że jest sprzeczna z regułami konkurencji i po bezskutecznym upomnieniu wniósł o nakazanie aptece zaniechania takich promocji, a także o zasądzenie od niej kosztów postępowania.
Sąd pierwszej instancji oddalił w całości żądanie, ale sąd apelacyjny uwzględnił roszczenie. Rozpoznając skargę rewizyjną, Federalny Trybunał Sprawiedliwości (Bundesgerichtshof) stwierdził, że w sprawie pojawiło się zagadnienie dotyczące wykładni prawa UE w odniesieniu do § 7 ust. 1 zdanie pierwsze Heilmittelwerbegesetz (HWG) ustawy o reklamie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta