Kiedy można unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
Zamawiający powinien samodzielnie ocenić okoliczności prowadzonego postępowania i podjąć decyzję co do jego ewentualnego unieważnienia. Nie oznacza to jednak, że ma w tym zakresie całkowitą swobodę.
Regulacja art. 256 prawa zamówień publicznych (pzp) to stosunkowo nowa przesłanka uprawniająca zamawiającego do unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Podstawa ta nie funkcjonowała na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy – Prawo zamówień publicznych z 29 stycznia 2004 r.
Zgodnie z brzmieniem omawianego przepisu zamawiający może unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego odpowiednio przed upływem terminu do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo przed upływem terminu składania ofert, jeżeli wystąpiły okoliczności powodujące, że dalsze prowadzenie postępowania jest nieuzasadnione.
Przedmiotowy przepis został umiejscowiony w Dziale II, Rozdziale II ustawy – Prawo zamówień publicznych zatytułowanym „Zakończenie postępowania” odnoszącym się do postępowań o wartości równej lub wyższej niż progi unijne, choć na podstawie odesłania zawartego w art. 266 pzp znajduje on zastosowanie również do postępowań o wartości niższej niż progi unijne. Przesłanka ta nie odnosi się jednak do konkursów.
W rozdziale tym uregulowano zarówno obligatoryjne (por. art. 255 pzp), jak i fakultatywne (por. art. 256, art. 257, art. 258 pzp) przesłanki unieważnienia postępowania. O ile przesłanki opisane w art. 255, art. 257 i art. 258 pzp zawierają dość precyzyjne i jednoznaczne określenie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta